Recenzie „O cerere în căsătorie”

afis_cerere_in_casatorie
Teatrul de Artă București
de A.P Cehov
Cu: Floretina Nastase, George Constantinescu, Valentin Terente
Regia: Victor Olăhuţ

La Teatrul de Artă București se joacă piesa „ O cerere în căsătorie” în regia lui Victor Olăhuț, o ilustrație a operei lui A.P Cehoh și care surprinde cât de greu este să faci o cerere în căsătorie printre emoții și certuri.
Piesa începe într-o notă de liniște, deranjată de lătrăturile câinilor. În scenă intră un bărbat îmbrăcat la patru ace și cu un buchet de flori în mână. Se plimbă nervos pe scenă ( îi bătea puternic inima, aflată în partea dreaptă) încercând să își așeze costumul în oglindă, când observă o pată pe pantof. Acesta încearcă prin orice metodă se curețe pata : își dă jos sacoul și îl folosește să o șteargă, își dă pantoful jos și folosește șoseta. Aceste gesturi demonstrează faptul că noi oamenii suntem în stare să facem orice pentru a arăta bine în fața celui de care suntem îndrăgostiți. Bărbatul, Ivan Vasilevici fuge speriat când îi aude vocea tatălui fetei, Ștefan Stepanovici, dar decide să se întoarcă. ( „25 de ani- vârsta critică, necesitatea de a se însura”). Deși era speriat de reacția tatălui la cererea sa ( bea apă pentru a se calma), acesta este surprins de bucuria bătrânului la aflarea veștii. Ștefan o cheamă pe fata lui Natalia pentru a discuta cu Ivan. După o serie de certuri între cei doi tineri asupra unei parcele de pâmânt, Ștefan îl gonește pe Ivan din casa lui, numindu-l „ cârciogar, uzurpator”.
12314947_949918541753978_845265677_o
Natalia află de la tatăl său adevăratul al vizitei lui Ivan : o cerere în căsătorie. Aceasta îi dă o palmă tatălui său și îl obligă să îl cheme înapoi pe tânărul bărbat. Bucuroasă, fata se apropie de el, îl privește zâmbind, îi cedează pâmântul de la livadă. Deși lucrurile păreau să devină armonioase între cei doi, este declanșată o nouă ceartă : care câine e mai bun : Ursu sau Lupu ? Conflictul degerează atunci când intră în scenă Ștefan Stepanovnici, trece de partea fetei lui și la un moment dat, se înfurie și îl împușcă pe Ivan cu pușca atarnată pe perete. Cei doi se panichează, la gândul că tânărul a murit, iar Natalia va rămâne nemăritată, încercând să-l readucă la viață : l-au stropit cu apă, îi faceau manevre de resuscitare, îl trageau de mâini și de picioare, iar într-un final Ștefan i-a scos pantofii și i-a pus pe piept. Ivan își revine ca prin minune, primește binecuvântarea tatălui, dar continuă cearta cu Natalia. Piesa se încheie cu cearta cei lor doi tineri, îmbinată cu sărutări și cu replica tatălui resemnat : „Așa începe fericirea conjugală.”
„O cerere în căsătorie” reprezintă un deliciu de piesă de teatru care îmbină comedia cu romanța și un prilej de a ieși din mediul cotidian stresant pentru a te relaxa. Aceasta surpinde într-un mod artistic, emoțiile pe care le avem când suntem îndrăgostiți și greutatea adresării unei simple întrebări care ne influențează viața. De aseamenea, confirmă vorba conform căreia „opusurile se atrag”, astfel că între oamenii care se ceartă există o chimie aparte care duce la o relație de iubire. Vă recomand cu căldură să urmăriți această piesă de teatru alături de cineva drag.

Larisa Badea