Cvartet pentru o lavalieră

Cvartet pentru o lavalieră

Concept: Vava Ştefănescu
Co-autori: Vlaicu Golcea (artist sonor), Carmen Coţofană, Istvan Teglas, Farid Fairuz (dansatori)

1957465_762596910435576_1558440541_n

Cvartet pentru o lavalieră reprezintă o instalaţie coregrafic-sonoră ce se învârte în jurul ideii claustrării şi a relaţiei cu celălalt. Este o exploatare a condiţiei umane şi a ideii că noi suntem prizonierii propriei noastre existenţe.

Este un spectacol care explorează emoţii, temeri, performerii fiind obiectul prin care se lucrează-oglindă şi proiecţie a trăirilor spectatorilor.

1940337_762596913768909_1180029384_n

1079457_762596923768908_2086352219_n

Este un spectacol deloc confortabil, violent, întrucât vorbeşte sincer despre condiţia umană şi nevoia de spaţiu, care este de cele mai multe ori nesatisfăcută.
Este un amalgam de simboluri ale situaţiei politice actuale, a comportamentelor interumane când se confrunta cu o limită.

Se conturează un joc de putere, pe alocuri stabilindu-se un echilibru între membri şi între sexe, pornindu-se de la o idee, ajungându-se la o alta, iar apoi la multe alte idei neaşteptate influenţate de public.

Această piesă este o improvizaţie a actului existenţial; este caracterizată de irepetabilitate, întrucât dansatorii, în interiorul cabinei telefonice, deconstruiesc şi reconstruiesc o idee, o exprima în modurile de fiecare dată altele. Este un cerc, în care ciclurile de viaţa mor şi renasc în şi din epuizarea mişcărilor.

Puţinul oxigen de care dispun, claustrarea şi voyeurismul la care sunt supuşi cei trei performeri transforma spectacolul, în opinia mea, într-un puternic şi înroşit semn de întrebare, ce ne duce către o analiză a sinelui şi a aprecierii aerului de care dispunem noi.

1922757_762596917102242_1308034379_n

1964405_762596920435575_1596823021_n

***

Vava Ştefănescu este coregraf şi dansator, trăieşte şi lucrează în România. În 1994 absolvă U.N.A.T.C Bucureşti – secţia de creaţie coregrafică. În 2004 obţine masterul în Cooperare Artistică Internaţională la Pariş 8 – URF Arts, Franţa.
În prezent este director artistic al Centrului Naţional al Dansului Bucureşti. A beneficiat de burse de studii, rezidenţe de creaţie, ateliere internaţionale („crossing boundaries/crossing cultures” – Hamburg 1998, Main d’oeuvre/Pariş 2002). A creat spectacolele proprii din care amintim pe cele mai recente: „Solo on line”, Teatrul Naţional Cluj (2004), Ghetto blaster, Teatrul Masca Bucureşti (2008), „O vară fierbinte pe Iza”, scenariu Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional Cluj (2007), „Trei dansuri de Beckett” – Teatrul Figura Gheorgheni, Cvartet pentru o lavalieră – instalaţie coregrafică (2008). Semnează coregrafii pentru teatru în care se regăseşte deseori ca interpret: „Julieta” de Viski András regia lui Mihai Măniuţiu, „Cântarea Cântărilor” în regia lui Mihai Măniuţiu – Teatrul Maghiar Cluj 2007, „Uitarea” de G.Banu, regia M.Măniuţiu, coregrafiat împreună cu Sylvain Groud (Franţa), „Pescuitorii de perle”, „16 lecţii despre dezastrele amorului carnal”, „Odihna” de George Banu, regia M.Măniuţiu, 2007. Spectacolele sale au fost prezentate pe scene şi în festivaluri importante din Europa şi SUA. Înfiinţează şi conduce (1999 – 2003) Centrul Mulţi Art Dans (MAD) – o instituţie neguvernamentală, destinată dansului contemporan ce are la bază un tip de management „pe orizontală”, cu un plan de auto finanţare. Datorită acestui tip de organizare s-au putut realiza şi promova creaţii noi prezentate în stagiuni permanente, numeroase reprezentaţii interdisciplinare, au avut loc stagii de dans contemporan susţinute de artişti români sau din străinătate, s-au dezvoltat o serie de programe de acţiune culturală. Toate aceste acţiuni şi activităţi ale Centrului MAD au avut un impact deosebit asupra publicului şi au contribuit la crearea unei bune vizibităţi a dansului contemporan în România şi străinătate, oferind în acelaşi timp artiştilor un minim de confort de creaţie. Membri fondatori/echipa managerială Centrul MAD: Andreea Mincic, Mihai Mihalcea. Între 1994 – 2001 Vava Ştefănescu este profesor de dans contemporan la Liceul de coregrafie din Bucureşti şi asistent universitar la UNATC. Ca activitate pedagogică independentă susţine şi în prezent ateliere de compoziţie coregrafică sau interdisciplinară şi ateliere de dans contemporan în cadrul mai multor festivaluri, rezidenţe de creaţie şu în cadru universitar internaţional. (UBB Cluj, IconArts, Cisnădie-2008, Irvine University 2009).

Recenzie de Mihaela Chiselita