ShortsUP via New York

ShortsUP via New York

Pe 26 și 27 aprilie 2014, ShortsUP a reușit să transforme CinemaPro într-un mic New York prin intermediul unui eveniment cu savoare metropolitană. Așadar, duminică seară m-am dezbrăcat pentru câteva ore de România și am luat la purtare spiritul newyorkez.

Ajunsă la cinematograf cu puțin timp înaintea orelor 21, am pătruns într-un spațiu care deodată m-a făcut să uit de ziua mohorâtă care tocmai se sfârșise în al nostru București. Atmosfera era uluitor de relaxantă, ritmuri de jazz ale live band-ului prezent gâdilându-mi simțul auditiv. După ce am inspectat încăperea plină de oameni frumoși care conturau și mai bine evenimentul ce avea să se petreacă, mă îndrept aproape dansând către sala de cinema, unde un alt tip de muzică (însă în același tipar glamorous) de pe fundal ne pregătea pentru vizionarea a 12 scurtmetraje cu iz newyorkez ale ultimilor ani.

În fruntea topului de favorite se află documentarul „Bar Terminal” (r.  Stefan Nadelman, SUA, 2003), care, într-o manieră artistică, spune povestea unuia dintre cele mai periculoase baruri din Manhattan într-o prezentare de portrete ale clienților săi (în mare parte „pești”, prostituate, dependenți de droguri și afro-americani gay). De asemenea, cu ajutorul celor peste 2500 de fotografii realizate între anii 1972-1982, regizorul Stefan Nadelman (și proprietar al barului pe atunci) reușește să captureze istoric o perioadă în care New York-ul abunda în personaje dubioase și, totodată, compară situația din deceniul prezentat cu cea aparent mai domolită din 2003 când, în locul rău famatului bar, exista în un magazin de închiriat filme.

Al doilea scurtmetraj care m-a atras întru totul a fost „Candidatul”, în regia lui David Karlak (SUA, 2010). Acesta se concentrează asupra lui Burton Grunzer, un bărbat dedicat total companiei corporative pentru care lucrează și care dezvoltă o ură necontenită față de partenerul său incompetent, Whitman Hayes, crezând că acesta este protejat de către șeful lor.Într-o zi, Burton este vizitat de către angajatul unei organizații secrete care folosește puterea în masă pentru a provoca moartea celor care nu sunt considerați demni pentru a trăi. Jocul actoricesc profund apreciabil al personajului principal, coloana sonoră care menține publicul în tensiunea tipică thriller-elor psihologice, atmosfera de ansamblu și cadre de apropiere care aduc aminte de American Psycho al lui Mary Harron sunt doar câteva dintre aspectele care se îmbină excelent și îl promovează ca o capodoperă cinematografică cu durata de doar 20 minute.

Inspirat de romanul “Buried by The Times” al lui Laurel Leff, documentarul „Holocaustul din New York Times” (regizat de Emily L. Harrold în 2012) m-a impresionat pentru că a expus fără perdea o mare greșeală a ziarului The New York Times. Deși era cel mai influențabil ziar în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, The NY Times nu a acordat suficient de multă atenție problemei referitoare la deportarea populației evreiești din ghetoul Varșoviei, stârnindu-se astfel numeroase controverse și întrebări neclarificate.

Dacă aș fi nevoită să aleg scurtmetrajul care a oglindit perfect caracteristicile metropolei,probabil că m-aș opri asupra a “Oameni care schimbă lumi” (r. Paul Rojanathara si Davis Johnson, SUA, 2010), centrat pe figurile celebre asociate New York-ului și maniera în care acestea contribuie la uimitoarea sa expansiune continuă. “Aurul de sub Imperiu” este un alt scurtmetraj care se axează pe o caracteristică importantă a New York-ului: muzica. Rap-ul și hip-hop-ul , așa cum sunt aceste două genuri prezentate în scurtmetraj, ajută publicul în procesul de familiarizare cu scena muzicală a Brooklyn-ului, iar regia lui Emily Kai Bock este chiar podul de legătură. Incursiunea în mini-istoria muzicală, cadrele “de cartier” cu care sunt de cele mai multe ori asociate aceste două stiluri alături de personajele care merg pe stradă și fredonează necontenite versurile melodiilor care aparțin artiștilor preferați, al căror sens îl înțeleg și după care își ghidează viața reprezintă cele mai eficiente modalități de a ajuta străinii să asimileze cultura urbană newyorkeză.

ShortsUP via New York a fost un eveniment destinat atât cinefililor, cât și publicului larg și m-a convins să particip și la urmatoarele evenimente ale echipei.

Alina Burtan