„Spirit și Solidaritate” opțiuni expoziționale întru amintirea lui Dan Hăulică

Afisul expoziției „Spirit și Solidaritate”

Unde: Galeria ”Dialog” (parterul Primăriei Sector 2), București
Când: 17 septembrie – 1 februarie 2016
Vernisaj: 17 septembrie 2015

Galeria ”Dialog”, localizată la parterul Primăriei Sectorului 2, a devenit în seara de 17 septembrie locul unde a avut loc vernisajul expoziției ”Spirit și solidaritate”, opțiuni expoziționale întru amintirea lui Dan Hăulică. Aducând în prim plan peste 65 de opțiuni expoziționale dedicate amintirii cunoscutului critic de artă, spațiul localizat în incinta primăriei a devenit un spațiu muzeal deschis zilnic pentru cei care doresc să aducă un omagiu celui ce a reprezentat o importantă parte din rezistența prin cultură din perioada comunistă.

Cunoscut mediului cultural artistic, dar necunoscut publicului larg, sau mai corect spus necunoscut omului obișnuit lipsit de dorința de cunoaștere prin artă, Dan Hăulică a fost cel care a oferit practic o gură de aer occidental prin Secolul 20, revista care putea concura cu succes orice publicație de gen din spațiul vest european.

Vernisajul a fost cu, pentru și despre Dan Hăulică, tocmai de aceea plecând de la dorința acestuia de a organiza o expoziție amplă cu artiști a căror activitate a fost îndeaproape urmărită de acesta, expoziția a devenit un spațiu al evoluției (în timp) a artei române. Prin acesta dorință, îndeplinită la mai bine de un an de la trecerea sa în neființă, s-a pus în evidență un grup de artiști care par a fi (din nefericire) puțin prezenți în muzeele din țară, sau artiști tineri la început de drum artistic. Și-au adus astfel contribuția artiști precum: (în ordine alfabetică) Virgil Almășanu, Dacian Andoni, George Apostu, Horia Bernea, Ion Bitzan, Geta Brătescu, Constantin Blendea, Adriana Blendea, Doru Bucur, Ilie Boca, Henry H. Catargi, Traian Cherecheș, Dorin Crețu, Pavel Codiță, Aurel Cojan, Brăduț Covaliu, Horia Damian, Sorin Dumitrescu, Mircia Dumitrescu, Constantin Flondor, Benedict Gănescu, Paul Gherasim, Marin Gherasim, Ion A. Gheorghiu, Vasile Goruz, Octav Grigorescu, Dan Eremia Maitec, Ovidiu Maitec, Viorel Mărginean, Olga Mărginean, Wanda Mihuleac, Ligia Macovei, Mariana Macri, George Mircea, Georgeta Năpăruș, Paul Neagu, Ion Nicodim, Ariana Nicodim, Florin Niculiu, Emilia Niculescu, Constantin Popovici, Ion Pacea, Constantin Pacea, Christian Paraschiv, Ilie Pavel, Horea Paștina, Ilie Pavel, Neculai Pădureanu, Simona Runcan, Silvia Radu, Wanda Sachelarie Vladimirescu, Virgil Scripcariu, Ștefan Sevastre, Silvan, Mircea Spătaru, Margareta Sterian, Eugen Tăutu, Napoleon Tiron, Paul Vasilescu și Bogdan Vladuță.

Vernisajul Expoziției „Spirit și Solidaritate”

Frumusețea evenimentului a reprezentat-o faptul că o parte din aceste lucrări, iar aici mă refer nu doar la picturi, ci și la sculpturi, lucrări grafice, fotografii au fost luate nu doar din colecția personală a artiștilor, ci și din colecții private precum cele a lui Dan Hăulică, A. Moga, sau a lui Pavel Șușară. Lucrările au vizat o perioadă mai lungă de 50 de ani. Menționând unuia dintre artiștii care și-a adus contribuția la organizarea acestei expoziții că mie mi-ar fi greu să renunț, fie și pentru o perioadă de timp scurtă, la o lucrare din colecția personală pentru a fi expusă în cadrul unei expoziții, motivând astfel temerea că lucrarea ar avea de suferit am primit răspunsul simplu ”în artă trebuie să fii darnic”. Cu toate acestea temerea mea s-a adeverit și aceasta pentru că lucrările au fost atinse (nevoit) cu gențile sau hainele celor prezenți sau chiar voit prin atingerea sau chiar palparea insistentă spre violentă a picturilor. Minor detaliu, dar totuși semnificativ.

Pentru că în fața artei trebuie să faci o ”plecăciune”, astfel arătând respectul tău față de actul artistic, podeaua a devenit locul unde au fost lipite datele de identificare ale operelor, sau chiar foarte jos pe panoul expozițional.
Tonul cald cu care cei care au luat cuvântul la acest vernisaj, iar aici am să menționez doar pe Ruxandra Garofeanu, curatorul galeriei și Pavel Șușară, au făcut ca evenimentul să se transforme dintr-un vernisaj într-o lecție de evoluție culturală.

Cât despre expoziție … merită să trageți concluziile voastre după ce îi treceți pragul.

Ligia Niculae