Gala Aniversară „Viorica Cortez şi prietenii”

GALA CORTEZ sau Gala Aniversară „Viorica Cortez şi prietenii” marchează jumătate de veac de când o tânără mezzo-soprană din România cucerea laurii Concursului Internaţional de Canto de la Toulouse şi îşi deschidea, astfel, porţile Europei şi ale întregii lumi muzicale ,continuand apoi pe scenele: Scala din Milano, Metropolitan Opera din New York, Opera din Paris, Arena din Verona, Gran Teatre del Liceu din Barcelelona, Lyric Opera din Chicago.

La aceasta gala aniversara, alături de celebra mezzosoprană au evoluat si patru artişti români , avand fiecare o impresionantă carieră peste hotare: soprana Leontina Văduva, tenorul Călin Brătescu, baritonul Florin Estefan şi violonistul Remus Azoiţei. Eveninimentul a avut loc vineri ,10 octombrie 2014, la Sala Radio, si a fost prezentat de Orchestra Naţională Radio sub bagheta dirijorului principal al ansamblului: Tiberiu Soare, intr-un concept si prezentare originala si deosebita a lui Marius Constantinescu. Mari personalitati din lumea muzicii clasice, solisti, regizori, prieteni, printre care: Elena Mosuc-soprana de excepție, una dintre cele mai versatile și mai expresive din lume, soprana Angela Gheorghiu-Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzică „Gh. Dima”,soprana Virginia Zeani- cea- mai mare artista lirica a secolului XX, care a cantat pe marile scene ale lumii si la incoronarea Reginei Angliei, baritonul George Petean- care în perioada 2002 – 2010 a fost solist permanent al Operei din Hamburg, Jorge Lavelli- regizor francez de origine argentiniană,renumit pentru un stil scenografic foarte dinamic, la montarea unor piese de teatru sau opere, soprana Marina Krilovici- care a primit numeroase distincții pentru deosebita sa contribuție în arta lirică, fiind des solicitata ca membru al juriului la concursuri internaționale, baritonul italian Giorgio Zancanaro,-regizorul, scenograful și dramaturgul român stabilit în Franța Petrica Ionescu.
Cu totii au dorit prin intermediul peliculei sa ii fie aproape la aceasta aniversare, atat prin urari cat si aprecieri. Au fost adresate astfel aprecieri deosebite si au fost transmise urari de sanatate si continuitate in cariera sa internationala caracterizata prin longevitate si amploare a repertoriului, alaturi de parteneri, dirijori si regizori dintre cei mai valorosi si care au definit-o pe marea doamna a muzicii Viorica Cortez ca pe una din cele mai complete artiste lirice cu o inzestrare artistica iesita din comun.
Viorica Cortez si-a inceput cariera muzicala la 17 ani la Iasi.Dupa absolvirea Scolii de Muzica si a Conservatorului din Iasi si dupa desavarsirea pregatirii la Conservatorul Ciprian Porumbescu din Bucuresti-clasa Artei Florescu, Viorica Cortez castiga competitii vocale la Toulouse, s’Herogenbosch si Concursul George Enescu in anii 1964,1965 si 1967.
In anul 1970, fiind angajata Operei din Bucuresti, paraseste Romania si cariera sa internationala va ajunge la cele mai inalte culmi in urmatorii 50 ani. In prezent timpul Vioricai Cortez este impartit intre „master classes”, jurii internationale si lectii de canto particulare, fara a neglija invitatiile de prelungire a carierei in roluri de compozitie. In timpul specacolului aniversar din Bucuresti, Viorica Cortez ne-a purtat prin interpretarea inegalabila vocii sale in lumea miraculoasa a compozitiilor lui G.Caccini/S.Pautza- Ave Maria si a si a lui C.Saint- Saens, interpretand din opera Samson si Dalila aria „Mon coeur s’ouvre a ta voix”.Impreuna cu Leontina Vaduva ne-a umplut sufletele cu muzica divina din opera „La regata veneziana”, interpretand aria „Voga,o Tonio benedetto”. Orchestra Radio, dirijata de Tiberiu Soare-cel ce a dirijat prestigioase orchestre,precum Royal Philharmonic si London Philharmonic si a colaborat cu soprana Angela Gheorghiu in cadrul concertelor de la Praga, Munchen, Paris si Viena-ne-a deschis minunata seara cu „Poloneza” din actul 3 al Operei „Evgheni Oneghin”, iar la sfarsitul concertului am fost purtati pe aripile muzicii ascultand aria atat de cunoscuta „Lippen Schweigen”,din opereta „Vaduva vesela”.Aceasta arie a fost interpretata cu inalt profesionalism de instrumentistii Orchestrei Radio, sub bagheta fermecata a lui Tiberiu Soare si a fost cantata cu enorm talent de toti invitatii Galei Cortez, sala intreaga vibrand la unison si aplaudand minute in sir .S-a auzit mereu acel BRAVO! din toate colturile salii.
A fost un moment mirific, greu de uitat. Toti invitatii „Galei Viorica Cortez „au fost mari personalitati ai muzicii clasice. Voi incepe cu Leontina Vaduva, cea care prin calitatile artistice deosebite si prin numeroasele distinctii internationale- Medalia orasului Toulouse, premiul Royal Phillarmonic Society of Music si Ordinul Meritul Cultural in grad de Mare Ofiter- ne-a incantat seara aniversara cu”Aria scrisorii”, din opera”Evgheni Oneghin”, a marelui P.I.Ceaikovski si cu compozitia lui T. Brediceanu- „Floricica de pe apa”. In cele doua interpretari comune amintite mai sus, una impreuna cu Viorica Cortez si una in final cu toti invitatii, am simtit sufletele plutind in adierea muzicii divine. Nu si-a desmintit talentul ce a purtat-o in cele mai importante teatre ale lumii- Teatrul Capitole din Toulouse, Royal Opera House Covent Garden din Londra, Metropolitan Opera, New York, unde a interpretat atat de stralucit rolurile Micaela, Antonia, Julieta si Mireille. O seara magnifica daruita de o voce inegalabila! Multumim Leontina Vaduva! Tenorul Calin Bratescu- colaborator permanent al operelor si filarmonicilor din tara si din strainatate, cu multe premii internationale obtinute ,cu numeroase turnee cu spectacole cu arii si lucrari vocal-simfonice si cu spectacole de opera din Italia, Spania, Austria, Germania, Olanda, Elvetia- a facut sala sa vibreze in timpul interpretarii ariei „E lucevan le stelle” din opera Tosca de G.Puccini si a ariei „Ashton!…O sole, piu ratto” din opera „Lucia di Lammermoor”,compusa de Donizetti si interpretata impreuna cu baritonul Florin Estefan .Bravo maestre! Baritonul Florin Estefan, premiat la numeroasele concursuri de interpretare vocala de la Cluj-Napoca, Timisoara, Braila, Brasov, Slobozia, Bucuresti, abordand un repertoriu vast din compozitiile lui Cimaroza, Donizetti, W.A.Mozart, Puccini, Verdi, dar si repertoriul vocal-simfonic in Simfonia a IX-a de Beethoven, a interpretat in cadrul concertului aniversar, in afara ariilor amintite-una impreuna cu tenorul Calin Bratescu si in finalul concertului impreuna cu toti invitatii, ne-a purtat pe sunetul melodios al ariei „Aria Nemici della patria” din opera „Andrea Chenier „a lui U.Giordano. O voce greu de uitat, ce ne-a incantat sufletele. Violonistul Remus Azoitei, numit de revista britanica „The star”-virtuoz incurabil cu suflet si tehnica fabuloase”, concertand in sali prestigioase din New York, Amsterdam, Paris, Berlin, Londra, Venetia, Madrid, Viena, participant al festivalurilor muzicale de la Tokyo, Cambridge, Londra, Berlin, Heidelberg si Santander si solist al unor ansambluri de prestigiu din Berlin,Belgia si Franta, „avand un stil rafinat si vibrant si fiind un interpret care combina temperamentul, maiestria si eleganta executie intr-un mod special” -am citat din „Gramophone”, actualmente profesor de vioara al Academiei Regale de Muzica din Londra si fondator si director artistic al Societatii Enescu din Londra, a incheiat seria invitatilor „Galei Viorica Cortez” incantand spectatorii cu arcusul fermecat al viorii sale interprtand „Meditatie” din opera „Thais” de J.Massenet si „Fantezia Carmen” compusa de C.Saint-Saens.Cat talent! Felicitari maestre! „Gala aniversara Vorica Cortez si prietenii ” va ramane un eveniment de mare succes al Salii Radio, un spectacol ce nu va fi usor de uitat de spectatorii evenimentului, care timp de cateva zeci de minute au simtit sufletele vibrand pe minunata muzica interpretata de Orchestra Salii Radio- dirijata magnific de Tiberiu Soare , vibratie adusa insa la la cote maxime de vocile de aur ale solistilor de exceptie ai serii de basm- Viorica Cortez, Leontina Vaduva, Calin Bratescu si Florin Estefan, dar si de arcusul unei viori manuita cu atata maiestrie de un mare artist- Remus Azoitei. BRAVO! S-a auzit BRAVO! dupa fiecare interpretare.Si nu s-a exagerat .Au meritat aplauzele si acest BRAVO! fiecare invitat si intreaga orchestra. Ii dorim sarbatoritei ani multi cu sanatate si sa ii ajute bunul Dumnezeu sa ne mai incante inimile inca multi ani cu vocea sa minunata. Consider ca am fost o norocoasa sa ma numar printre spectatorii acestui minunat eveniment care mi-a facut sufletul sa vibreze la unison cu intreaga sala.As dori in final sa mentionez simtamantul trait alaturi de acesti artisti romani de exceptie care ne-au daruit o seara mirifica, simtamantul de mandrie de a fi ROMAN. Multumim organizatorilor si sponsorilor ca a fost posibila organizarea evenimentului si felicit din inima pe Marius Constantinescu care a avut un concept de prezentare originala si deosebita a specatcolului. M-am simtit o privilegiata fiindca am avut ocazia sa particip la evenimentul cultural aniversar si cred ca nu voi uita usor seara deosebita. As dori sa inchei cu un citat frumos ce o caracterizeaza atat de bine pe marea doamna a muzicii Viorica Cortez,scris de Marius Constantinescu, autorul volumului “Cortez” : „Pentru cei care nu pot trăi fără etichete, Viorica Cortez este «Carmen a secolului». Pentru cei care au văzut-o pe scenă, în anii de glorie, este mezzo-soprana magnetică, scăpărătoare, care fascina privirea cu frumuseţea şi dezmierda urechile cu vocea. Pentru străini, este mezzo-soprana din România care şi-a dorit să fie mai bună decât ei. Şi a fost. Pentru români, este… mai complicat: fie parte a unui capital de la sine asumat de mândrie naţională, fie vedetă peste care s-au aşternut stereotipurile şi lipsa de informaţii. Pentru admiratori, este protagonista unora dintre cele mai importante momente din istoria teatrului liric. Pentru sceptici, este cântăreaţa fără discuri. Pentru unii, este dintre cei mai mari. Pentru alţii, este o apariţie exotică şi episodică pe cerul stelelor de operă. Pentru unii, este un nume între altele. Pentru alţii este, pur şi simplu, la Cortez. Pentru mine, Viorica este povestea. Aceasta este Viorica mea, filtru prin prisma căruia iubesc opera – receptacul de istorii, martor al unei jumătăţi de secol de muzică, societate, politică şi sentimente, divă, mamă, soţie, soră, fiică, prietenă dincolo de ea, autentică în fiecare fracţiune de secundă. Aceasta este povestea unei luni pariziene în care am distilat întâmplări şi chipuri ale aceluiaşi om. Totodată, este povestea unei vieţi formate din miile de vieţi ale altora, împletite ca rolurile unui spectacol.
În final, fiecare cititor va rămâne cu Viorica lui“, scrie Marius Constantinescu, autorul volumului “Cortez”.

Genoveva Popa