Hacksaw Ridge

Regizor: Mel Gibson; Actori: Andrew Garfield, Sam Worthington; 2 premii Oscar

Război, curaj și credință – acestea sunt cuvintele care ar ilustra cel mai bine mult-apreciatul film nominalizat la premiile Oscar, “Hacksaw Ridge”. După o absență de 10 ani, Mel Gibson revine pe marile ecrane în calitate de regizor cu un film biografic (subcategorie – dramă de război) despre povestea de viață a soldatului Desmond Doss, care a luptat în cel de-al Doilea Război Mondial fără să pună mâna pe o armă. Acest film șochează nu numai prin brutalitatea și violența imaginilor de război (dificil de urmărit pentru orice spectator), ci și prin ideea credințeiîn Dumnezeu dusă la extrem.

Încă din primele minute este pus în evidență motivul principal al filmului. Desmond și fratele său (aflați în perioada copilăriei) se joacă în curtea casei. La un moment dat, Desmond aruncă, în joacă, o cărămidă și aproape îl ucide pe fratele său. Mama acestora, o femeie extrem de credincioasă, îi explică faptul că “a ucide” este reprezintă păcatul suprem. Drept urmare, Desmond își va ghida toată viața după acest principiu.Ajuns la maturitate, în plin război, decide să se înroleze în armată ca medic pe front, contrar dorinței părinților și iubitei sale. Este supus mai multor probe, printre care se află și trasul cu arma, la care, însă, refuză să ia parte. Din acest moment, Desmond este pus atât sub semnul judecății celorlați, cât și al propriei sale judecăți. Prin intermediul diferitelor tipuri de cadre folosite, Gibson redă conflictul permanent Desmond – ceilalți (el esteconsiderat ca fiind un om laș) și Desmond – el însuși (se întreabă dacă faptul că nu acceptă sa lupte cu arma este o chestiune de mândrie proprie sau, dimpotrivă, un principiu care respectă voia Domnului). Într-un final, i se acceptă această condiție și pleacă împreună cu ceilalți soldați la război. În continuare ne este prezentat un fragment din Bătălia de la Okinawa desfășurată în timpul celui de-al Doilea război Mondial, între SUA și Japonia. Antiteza dintre ideea de război imaginată de soldații americani și realitate este redată printr-o scenă șocantă în care ceiproaspăt-înrolați se apropie de zona de conflict, cântând binecunoscuta melodie “Uncle Sam”,în timp ce pe lângă ei trec camioane pline de cadavre, de oameni răniți, dezmembrați, desfigurați – mai mult morți decât vii – aceasta fiind adevărata imagine a razboiului.

După numeroase pierderi omenești și fiind victimele unei ambuscade din partea japonezilor, soldații americani decid să seretragă de pe Hacksaw Ridge. Acestaeste momentul în care Gibson dezvăluie adevăratul caracter al lui Desmond Doss, care decide să rămână pe front pentru a-i ajuta pe cei răniți. După fiecare rănit salvat, el îl imploră pe Dumnezeu să-l ajute să salveze încă unul. Cel care nu demult era considerat a fi laș se dovedește a fi unul dintre cei mai curajoși soldați din istorie, un om, care, fiind susținut de credința în Dumnezeu, reușește să salveze75 de soldați de la moarte, motiv pentru care este răsplătit cu cea mai importantă distincție militară.

Material scris de Ioana Maria Constantinescu